Aquesta setmana, crema de Sant Josep

Posted on 16 març 2013 by El club dels Sabors No Comments

cremacatalana_2

El pròxim dimarts 19 de març, és Sant Josep i, per no faltar a la tradició, hem de preparar una bona crema catalana. A El Club dels Sabors ens agraden les tradicions culinàries, no cal dir-ho, i aquesta a més té un bon punt dolç! Cosa que encara anima més oi? Però abans de començar amb la recepta, si us sembla, fem una mica d’història. Ignasi Domènech la  mencionava l’any 1924 al llibre “la Teca” com un dels postres més emblemàtic de Catalunya. I això és gràcies a una llarga tradició, com us hem dit. De fet, ja apareix als receptaris medievals catalans, com el Llibre de Sent Soví i el Llibre del Coch. Un vell conegut de la nostra comarca, el Baró de Maldà, també les cita com un dels seus postres preferits.

Tal i com ens expliquen des de Curiositat.cat, els principals ingredients per fer-la són la llet, els ous i el sucre. S’espesseix tradicionalment amb midó, s’aromatitza amb canella i pell de llimona, i ocasionalment, amb taronja, però mai amb vainilla. L’única variació que ha patit la recepta al llarg dels anys, ha estat al segle XX, ja que en ocasions s’utilitza farina de blat de moro enlloc de midó. També han aparegut uns preparats en pols per fer la crema de forma més ràpida.

No cal dir que la trobareu en la majoria de les cartes dels restaurants que formen part de El Club dels Sabors, per no dir tots! Si més no, durant el mes de març… I si no podeu esperar-vos a anar al restaurant, aquí us deixem una recepta. Que aprofiti!!

Ingredients:

8 rovells d’ous

1 l de llet

1 branca de canyella

1 tros de pell de llimona

200 g de sucre

40 g de midó

Preparació:

Feu bullir la llet amb la canyella i la pell de llimona.
En un bol barregeu els rovells d’ou amb el sucre.
Afegiu-hi la llet colada amb el midó dissolt.
Poseu la barreja al foc, remeneu sense parar amb el batedor fins que arrenqui el bull i traieu-la tot seguit.
Aboqueu la crema en plates o en cassoletes individuals i deixeu-la refredar.
Abans de servir-la espolseu sucre per sobre i passeu-hi per sobre una planxa o pala de ferro ben roent.

Recordeu que en lloc de midó podeu fer servir farina de blat de moro o una altra fècula, que afegireu als rovells barrejats amb el sucre.

Font: Corpus Culinari Català