El Berguedà i el patrimoni culinari català

Posted on 30 juliol 2013 by El club dels Sabors No Comments

LOGO CUINA CATALANA PATRIMONI UNESCOÉs més que evident que el Berguedà també forma part d’aquest patrimoni culinari català que ara es reivindica per tal de ser considerat Patrimoni de la UNESCO. Ens ha arribat a les mans l’informe que ho manifesta i en volem compartir amb vosaltres algunes reflexions:

Tot i que tal com indica l’informe, s’està deixant de cuinar a casa o, si més no, es cuina d’una manera diferent a la tradicional, cal reconèixer la feina dels restaurants i professionals de la cuina, que “s’encarreguen d’oferir aquest tipus de cuina a un públic àvid de tastar i de retrobar els gustos tradicionals i els lligams amb les cultures locals. Molts d’aquests establiments s’han convertit en autèntics centres d’interpretació de la cuina tradicional que a les cases ja no es practica”.

PUNTS CUINA CATALANA PATRIMONI UNESCOAquesta és la feina que des de fa temps fan els membres de El Club dels Sabors, i més concretament des de l’Associació d’Hostaleria i Turisme: recuperar aquells gustos i aquells productes que formen part d’un passat culinari. Bons exemples en són la potenciació del blat de moro escairat o els pèsols negres, per citar-ne un parell. També els productors en aquest sentit estan fent una gran feina, alguns d’ells recuperant varietats autòctones. Lligat amb això, el mateix document reflexiona “menjar resulta una ocasió inestimable per a entrar en contacte amb la cultura d’una regió o país i la sensiblilitat dels seus habitants. Així, els productes baluard propis d’un territori són considerats com l’expressió d’una identitat i d’una cultura”, tot plegat “constitueix una oportunitat per als productors (pagesos, ramaders, menestrals alimentaris…), gestors imprescindibles d’aquest paisatge que omple la cassola”. N’estem segurs, i des de El Club dels Sabors continuarem treballant perquè així sigui!