Qui m’alegra l’amanida?

Posted on 26 juliol 2012 by El club dels Sabors No Comments

Pasta, tomàquets, verdures, llegums, arròs… Tot s’hi val per servir de base per fer refrescants amanides. La imaginació al poder, sí, però qui no ha sentit milers de vegades que el gran secret de les bones amanides, a part dels ingredients de qualitat, són les vinagretes? Avui us volem donar un cop de mà en això.

De vinagretes n’hi ha de molts tipus. Però comencem explicant què és una vinagreta. De manera genèrica podem dir que una vinagreta és aquella que integra 1 part de vinagre per 3 d’oli i un pessic de sal. Una base que s’ha de batre bé abans d’afegir-hi la resta d’elements que donen personalitat a una vinagreta. De fet, el primer que podem variar és la base, utilitzant olis aromatitzats, diferents tipus de vinagres o fins i tot incorporant-hi herbes aromàtiques. A partir d’aquí es poden integrar la resta d’ingredients que comentàvem: fruits secs, melmelades, all, ceba, mostassa, anxoves, mel

Amb aquestes directrius bàsiques, ja podeu crear les vostres pròpies vinagretes, només cal posar-hi una mica d’imaginació. La vinagreta mediterrània és la més simple, la que incorpora sal, vinagre i oli d’oliva verge extra, però us aconsellem enriquir-la amb un polsim d’orenga o fins i tot alfàbrega fresca, una opció molt refrescant de cara l’estiu. Una altra vinagreta de les més utilitzades és la francesa, en aquest cas només cal que afegiu dues cullerades soperes de mostassa de Dijon en el fons del bol, 5 cullerades d’oli d’oliva i sal i herbes provençals al gust, ho barregeu amb la mateixa cullera (o ho bateu amb el túrmix si voleu aconseguir una barreja més homogènia) i llestos!

Des de El Club dels Sabors però us fem arribar alguna de les nostres propostes.

Casabella Natura ens aconsella fer-ne amb dos dels seus productes, la melmelada de fruits del bosc i la confitura de ceps i ceba. Boníssimes!!! Només cal que barregeu aquests productes amb la base que us hem explicat i que dóna forma a les vinagretes. I per fer-ho encara més senzill, Casabella Natura té ja una vinagreta feta, amb les recuperades nyàmeres. Tot un descobriment!

Una divertida vinagreta és la de fruits secs. Recomanable fins i tot per acompanyar no només amanides sinó també peixos a la planxa. Pinyons i panses és la barreja més clàssica, però també us recomanem fer provatures amb alguns dels productes de Gira-sol Garapinyades (en les amanides)

La vinagreta de mel i mostassa és una altra clàssica. En aquest cas les proporcions seran: mitja cullerada de mel de flors (us aconsellem la mel dels Bucs d’en Jaume), mitja de mostassa de Dijon, 1 cullerada de suc de llimona, 2 cullerades d’oli d’oliva i 3 cullerades de maionesa. El resultat sorprendrà a més d’un… (la versió més light d’aquesta vinagreta es pot fer incoporant a la base només la mel)